De modules in Hygiënecode Online:

U krijgt hier een kort beschrijving van de modules die op dit moment te installeren zijn in de sofware van Hygiënecode Online.

En we geven wat TIPS: Voedselinfecties komen vaker voor dan je denkt, zo'n 700.000 mensen per jaar lopen er een op. Wist je ook dat verreweg de meeste voedselinfecties te voorkomen zijn door veilig om te gaan met voedsel? Volg deze 5 stappen om te zorgen voor veilig voedsel!
1. Werk schoon.
2. Werk gescheiden.
3. Verhit tot de juiste temperatuur.
4. Koelproces.
5. Coderen van producten.

 

Communicatie:

  •  Notitie en meldingen

Bij het openen van het systeem is duidelijk wat er die dag moet gebeuren op gebied van controle en metingen. Ook is er de mogelijkheid om een mededeling te tonen wat die dag belangrijk is voor iedereen. zo heeft u altijd contact met uw medewerkers en of filialen.

  •  Notifier  ( waarschuwing / herinnering, E-mail alert)

Als er taken of metingen niet zijn uitgevoerd dan ontvangt u een waarschuwings mail. Zodat u actie kunt ondernemen. Hierdoor kan er niet vergeten worden en heeft u alles elke dag weer in orde.

  • Contact met ons, via u eigen systeem

Door in uw systeem op het vraagteken te klikken, krijgt u een vragen formulier, als u deze invult en verstuurt krijgt u direct antwoord op uw vraag ( elke dag tussen 9u - 22u )


Personeel:

  •  urenregistratie

Er wordt ingelogd via een persoonlijke inlogcode. In het systeem heb je inzicht op de gewerkte uren (EXCEL overzicht) en kun je het overzicht simpel doorsturen na uw accountant voor de verloning. Een totaal oplossing voor de uren verwerking van uw personeel.

  •  personeels planning.

Je complete planning van je personeel , met verschillende mogelijkheden, medewerkers kunnen zelf aan geven of ze beschikbaar zijn. Of ze kunnen simpel vakantie aanvragen. Per afdeling is er te plannnen en is overzichtelijk te zien in de module.


Coderen / bewaarlabels:

  • Coderen 

In deze module kunt u met de labelwriter een bewaar label printen, met op het label de naam en tht datum. En je kunt hier een allergenen label printen. Deze oplossing werkt bedraad en niet via de App. .

  • Coderen plus

Dit is de nieuwste oplossing en hier kunt u bewaarlabels, bezorglabels tot complete etiketten mee printen. Dit werkt via een brother printer en is ook draadloos te gebruiken en via de App.

TIP: Het coderen van producten is niet alleen verplicht, maar ook erg zinvol. Zo geeft een etiket/ sticker je noodzakelijke informatie over de inhoud, bereidingsdatum, hoeveelheid en de uiterste houdbaarheid. 


HACCP formulieren / registratielijsten:

  •  Allergenen:

De module waar je allergenen stickers kunt uitprinten en de allergenen kaart kunt maken. Ideaal voor personeel in de restaurant of winkel, bij vragen kunnen ze gelijk antwoord geven. Ook simpel uit te printen. Er is ook de mogelijkheid om een koppeling te maken met AMS (allergenen management systeem)

Nu kunt u vanuit receptenmap+ direct een allergenen kaart maken, en deze is simpel te delen met uw gasten via een QR code. Door deze in uw zaak te hangen voldoet u aan de allergenen wetgeving. En als u iets verandert in uw recept/receptenmap+ dan veranderd dit ook weer direct in uw allergenenkaart. 

  • Schoonmaak schema / plan

Uw schoonmaakplan geheel digitaal. Alles wat, wanneer en waarmee het schoongemaakt moet worden. Zodat het voor iedereen duidelijk is wat en hoe en wanneer er schoongemaakt moet worden. Alle registratie wordt gelijk in de geschiedenis opgeslagen. Per schoonmaak taak kunt u simpel de meer info knop inschakkelen. Achter deze knop zit dan een pdf bestand of een filmpje met alle info over de taak. Denk bijvoorbeeld aan welk schoonmaakmiddel met welke dosering. Ook is het mogelijk om taken meerdere malen per dag terug te laten komen, denk nu in deze tijd aan je wc controleren en desinfecteren. 

TIP: Ziekmakende bacteriën en ongedierte kunnen zich namelijk nestelen op vuil apparatuur. Werk altijd in een schone omgeving, met schone materialen en schoon apparatuur.

  • Ontvangst levering

Een duidelijk overzicht van alle leveringen, welke firma, THT, verpakking in orde, welke temperatuur (als dit van belang is) en wat er geleverd wordt. En als er iets niet goed is aan de levering welke actie er wordt ondernomen. Is ook uitgebreid met batchnummers, gewicht , kleur,  enz. Er is zelfs mogelijk om foto's toe te voegen bij elke levering, als er iets verkeerd is of als je een kopie van de leverbon erbij wilt doen.

TIP: Wist je dat levering van goederen wekelijks (per leverancier) geregistreerd moet worden? Registratie van opslag/ apparatuur dient ook wekelijks te gebeuren. Bij structurele afwijkingen van wettelijke temperaturen is er volgens de NVWA sprake van een boetewaardige situatie. Dit is ook het geval bij het structureel niet meten en registreren van wettelijke temperaturen of het niet nemen van corrigerende maatregelen op geconstateerde afwijkingen.

  • Temperatuur meting

Hier wordt aangegeven wat er gemeten en geregisteerd (koelingen, diepvriezers, warmhoudkast, vitrines enz) moet worden en wanneer. De metingen worden gelijk verwerkt in het systeem en bij foutieve temperaturen wordt er gelijk verwacht dat er actie wordt ondernomen, ook dit geeft het systeem aan. Dus duidelijkheid voor iedereen.

TIP: Naast dat het gebruiken van een vervuilde thermometer niet hygiënisch is, is het risico op kruisbesmetting ook erg groot. Gebruik altijd een schone en gedesinfecteerde thermometer. Je kunt deze gemakkelijk schoonmaken met een desinfectiedoekje of papier met handdesinfectiemiddel.

  • Temperatuur bewaking

24/7 je temperatuur bewaking van je koelingen en diepvriezers. Direct te zien in de App en simpel aan te sluiten. Met de waarschuwing als er te hoge of lage temperatuur is. De waarschuwing krijgt u in de App of via Mail.

Alle sensoren en gateway zijn simpel te installeren en te bestellen in onze shop.

  • Opslaan producten.

Deze module gebruikt u als slager of poelier om de temperaturen van de  koelingen en diepvriezers te registreren en of tht, codering en hygiënisch en schoon is.

TIP: Wist jij dat diepvriesproducten op moment van levering tussen de -15°C en -18°C moeten zijn? Producten tussen deze temperaturen moeten direct ingevroren worden tot -18°C of kouder. Diepvriesproducten warmer dan -15°C, maar kouder dan 7°C mogen als werkvoorraad (gekoeld product) worden gebruikt.

  • Presenteren / Kern temperatuur meetingen

In deze module kunt u alle metingen invullen van alle kern temperatuuren .

TIP: Restanten van zelfbedieningsbuffetten dienen altijd aan het einde van de dag worden weggegooid; tenzij er geen besmettingsrisico heeft plaatsgevonden. Dit is bijvoorbeeld het geval bij verpakte toetjes, flesjes sap of andere verpakte producten.

  • 2 uur regeling:

De regeling voor ongekoelde presentatie van bederfelijke producten. Compleet overzicht voor alle producten, met registratie- en derving lijst. Waarin u per dag aangeeft hoeveel van een bepaalt product er aan het eind van de verkoop termijn is weggegooid. Je kunt hier werken met de kleuren code.

Ook voor deze oplossing hebben we nog een codeer module, waar u stickers print met naam product en de tijd en datum, zodat dit duidelijk is tot wanneer het verkocht mag worden. Naam module is ongekoel coderen.

  • Klachten

Hier legt u de klachten digitaal vast. En geeft u er snel een vervolg aan. Zodat de klacht snel opgelost wordt.

  •  Pasteurisatie/Rijping

Registreer uw bereiding en terug koelen van uw ijsmix digitaal.

  • Bereiden terug koelen

Registreer uw bereiding en terug koelen van uw warme gerechten en sauzen digitaal.

TIP: Het terugkoelen van producten moet zo snel als mogelijk worden gedaan. Koel producten bij voorkeur in kleine porties, zodat binnen 5 uur de 7°C (of kouder) kan worden bereikt. Het terugkoelen in grote hoeveelheden zorgt ervoor dat de vereiste temperatuur niet kan worden behaald. Wanneer producten niet snel genoeg worden teruggekoeld, kunnen beschadigde bacteriën zich herstellen en zich vormen tot sporen van schadelijke bacteriën. Koel producten bij voorkeur terug in een blast chiller (terugkoel-installatie).

  • Validatie kern temperaturen:

Wanneer je bijvoorbeeld een programma gestuurde oven hebt is het mogelijk om het bakproces te valideren. Vul onderstaande formulier is per productsoort dat je wil valideren.

  • Frituren:

Het controleren van de olie en producten.

TIP: Wist je dat acrylamide in heel veel producten zit? Deze stof vormt zich in aardappelproducten zoals o.a. patat/friet, chips, koek, brood en koffie. Het kan bijvoorbeeld in producten zitten die je koopt, maar ook ontstaan bij je thuis. Dit gebeurt als je aardappelen/ friet op een (te) hoge temperatuur bakt of frituurt, of brood te lang roostert. Het is daarom belangrijk dat je niet teveel van deze producten consumeert. Bereid eten ook op de juiste manier; bak aardappelproducten niet bruin maar goudgeel. Frituur op een temperatuur van maximaal 175°C en niet langer dan nodig. Bewaar aardappelen ten slotte niet in de koelkast, maar op een donkere koele plek zoals bijvoorbeeld in de kelder.

  •  Sous-vide-bereiding:

Ofwel vacuüm bereiden, is onder een vacuüm garen op lagere temperaturen in gesloten verpakking. 

  •  Koud roken:

Vis of vlees  koud roken bij temperatuur van ongeveer 25 graden. met zout en rook.

  • THT velenging door napasteurisatie

Door de volgende werkwijze volledig te volgen, kunt u uw zelfbereide producten 7 dagen bewaren in de koelcel bij een temperatuur van maximaal 7 graden.

  •  Productieregistratielijst aangezuurde producten/ sushirijst

THT verlenging door ph verlaging , wanneer de ph van de producten <4,2 is kunnen bacteriën niet uitgroeien.

  • TPM metingen:

In deze module is per oven je TPM metingen te registreren, en of je de olie ververst heeft en de filter. een extra module voor voedselveilgheid in de cafetaria's! Het meten van de TPM waarde (Total Polar Material) geeft informatie over de kwaliteit van de olie. De waardes worden in een administratie bijgehouden. U voldoet daarmee aan de wettelijke eisen en u heeft inzicht in de effecten van uw filterproces.

  •  Traceerbaarheid / Batchcode:

Iedereen die levensmiddelen  produceert, vervaardigt, verwerkt, opslaat en vervoert, moet een systeem voor traceerbaarheid hebben. Dat is nodig om producten snel uit de handel te kunnen nemen wanneer ze een gevaar voor de volksgezondheid vormen.
De nieuwe module zorgt bij een recall dat op een eenvoudige manier terug te vinden is in welke producten bepaalde batchcodes gebruikt zijn. Zodat er snel en duidelijk gecommuniceerd kan worden naar de NVWA en uw klanten

  • Vers product registratie.

in deze module is het simpel registreren van de productie die u bijvuld in u vitrine. Zodat u een overzicht heeft van de bijgevulde producten.

  • Opslag:

De module die waarschuwt waneer iets aan datum is of wanneer iets verwerkt/ingepakt moet worden. Als u producten eerst gaat zouten of marineren en later gaat inpakken. Dan geeft het systeem de waarschuwing in het openings scherm in het stoplicht. Hier ziet u wat er ingepakt moet worden en hier registreert u dit.

  • Verhitten

Het registreren van een verhitting. welke temperatuur en welke tijd.

  • Verhitten en terug koelen

Het registeren van kritisch proces (slagers en poeliers). de temperatuur van verhitten en tijd van verhitten en terug koel temperatuur en tijd van terug koelen.

 

  • Week afsluiting:

De eindcontrole van de week. Een hulp middel om te zorgen dat alles is ingevuld en altijd een kloppende HACCP syteem heeft.

  • Kalibreren

Kaliberen thermometer of ijsmachine of kook/koel-ketel.

TIP: Wanneer heb jij je thermometer voor het laatst gekalibreerd? Met het kalibreren van een thermometer wordt bedoeld het controleren of de temperatuur die de thermometer aangeeft, ook de juiste is. Dit kun je eenvoudig zelf doen! Plaats de voeler van de thermometer in smeltend ijs -> de temperatuur moet circa 0°C zijn. Plaats vervolgens de voeler in kokend water -> de temperatuur moet dan circa 100°C zijn. Doe dit minimaal 1 keer per jaar. Twijfel je aan de waarden? Het is verstandig om dit proces dan vaker uit te voeren. Noteer de waarden vervolgens op een registratielijst, zodat altijd aantoonbaar is wanneer dit proces is uitgevoerd. Pas als de temperatuur teveel afwijkt (check de norm in je Hygiënecode), moet deze geijkt worden door een gespecialiseerd bedrijf.


Diverse modules:

  •  Voorraad van artikelen/producten

Uitgebreid voorraad beheersysteem wat aangeeft wanneer uw voorraad te laag is. Altijd makkelijk als overzicht en een hulp middel bij het maken van bestellingen. Zodat u simpel kunt zien wat er nog in voorraad is in een filiaal bijvoorbeeld.

  •  Werktaken:

In het werkschema kunt u al de werktaken kwijt, zodat het in een duidelijk overzicht staat in het openingsscherm. Ook deze kunnen simpel door uw medewerkers afgevinkt worden als de taak gedaan zijn, zodat u als beheerder altijd kunt kijken of het gebeurt is en door welke medewerker. Simpel op je smartphone even controleren of alles gebeurt is en zo nodig direct bij sturen. Je kunt ook bij elke taak iemand de taak toewijzen zodat hij of zij daar verantwoordelijk voor is. Hier kun je ook je arbo verplichtingen bijhouden, zet erin wanneer je brandblussers bijvoorbeeld gekeurd moeten worden.Dit alles kan via de meer info knop uitgebreid worden met foto's, tekst en filmpjes.

  • Recepten map

Al uw recepten binnen handbereik in een overzichtelijke lijst, of al je fiche van de ingridienten die u gebruikt in een duidelijk overzicht. Dit alles simpel in een PDF bestand.

  • HYGIËNE CONTROLE:

In deze module kunt u een hygiëne ronde lopen door uw bedrijf en gelijk de vragen beantwoorden, en invullen.

  • Checklijsten / Auditformulieren zelf samenstellen:

In deze uitbreidingmodule is een eigen check lijst simpel aan te maken en door uw medewerkers in te vullen. In de beheer gedeelte maakt u de lijsten aan. En de medewerkers zien deze in hun beginscherm staan dat deze ingevuld moeten worden. Op deze manier kun je allerlei checklijsten zelf aanmaken, bijvoorbeeld checlklist openen of checklist sluiten van de zaak. Of je maakt alle audit formulieren zelf aan, je kunt deze helemaal zelf samenstellen.

  • Hygiëne inspectie / audit.

loop simpel zelf een hygiëne inspectie en maak foto's met opmerkingen over de zaken die niet goed gaan. Dit word opgeslagen in het systeem en zo heeft u een verslag om te delen met uw personeel. Bespreek deze met uw personeel en laat ze zien wat er fout gaat.

  • MEP lijst:MEP lijsten

Maak simpel je MEP lijst, de lijst is zelf helemaal samen te stellen. En medewerkers die kunnen zien wat ze moeten doen, en afvinken wat ze gedaan hebben. Voor de horeca is dit de M.E.P. lijst, voor de slager is dit een werklijst en voor de bakker is het een bak productie lijst. Het mooie is dat alle branches er mee kunnen werken en dus een meerwaarde in hun alles-in-een App is. Je laat in de lijst zien wat er voorbereid/gedaan moet worden, je kunt er meer info mee geven per opdracht, zoals werkwijze bijvoorbeeld, je kunt later zien wie het heeft voorbereid. En je kunt het per afdeling maken. Deze is dan ook samengesteld door een chefkok, slager en Bakker uit de praktijk.

  • Receptenmap +

Je werk vanuit een recept uit je digitale receptenmap. en in dit recept staan de ingrediënten, werkwijze, alllergenen en foto van het eindresultaat. Maar OOK de CCP's. Dus welke metingen moet ik in dit recept volgen. bijvoorbeeld voor dit recept is de kerntemperatuur belangrijk. dan staat ook dit in het recept en kun je dit controleren en registreren. En je kunt het product een batchnummer geven. Super handig deze manier van werken vanuit je eigen receptenmap digitaal.

UNIEK: De complete oplossing voor uw allergenen verplichting.

Door eerst uw grondstoffenmagazijn te vullen met uw grondstoffen en de allergenen info. kunt u in receptenmap + de grondstoffen gebruiken uit het magazijn en het systeem geeft direct een overzicht van uw gerechten met de allergenen info over het product/gerecht. dit staat overzichtelijk in de allergenen kaart en die is weer met een QR code te delen. 

En u kunt vanuit receptenmap direct uw bewaarlabel of uw etiket printen. meer info? bel ons even.

  • Werkbon

Deze module is er voor om alles vast te leggen wanneer een monteur bij u in het bedrijf iets komt repareren of nakijken. Hier leg je vast wat er is gebeurt en in welke tijd en met een foto. zo heeft u altijd inzicht als ondernemer wat er is gebeurt en is het controleerbaar.

  • Derving module

In deze module is je derving in te vullen. Als dit elke dag gebeurt. Is er in het beheer systeem een duidelijk overzicht per periode te zien wat er word weg gegooid. zodat u als ondernemer hierop kunt gaan sturen. Derving en Hygienecode Online: Samen gaan we voor minder verspilling!  Deze werk ook samen met koppeling Growzer.

  • THT controle:

De module die waarschuwt waneer iets aan datum is of wanneer iets verwerkt/ingepakt moet worden.

  • Hotel oplossing:

In deze uitbreidingsmodule is het mogelijk om alle checklijsten digitaal te maken en simpel in te laten vullen door uw medewerkers. Zodat u alles simpel digitaal bij elkaar heeft. Dus alle controles voor de kamers bijvoorbeeld. met een overzicht van alle kamers direct in uw mailbox.

  •  Ongedierte bestrijding

In deze module kunt u vast leggen wat voor de NVWA belangrijk is. Zoals datum controle en door wie en wat de acties zijn die uitgevoerd zijn of nog worden gedaan.Hier kunt u alle verslagen digitaal vast leggen. Wilt u 24/7 controle op aanwezigheid van muizen? Dan is er de nieuweste oplossing. Dit zijn muizenvallen die een bepaalde techniek hebben. U ziet in de App of u de val heeft opgespannen, of u vangst heeft. 

TIP: Huisdieren mogen niet aanwezig zijn in ruimten waar eet- en drinkwaren worden bereid en opgeslagen. Zij kunnen eet- en drinkwaren besmetten met haren en parasieten. Blindengeleidehonden en hulphonden mogen wel worden toegelaten in de horecagelegenheid. Zij mogen echter niet in de bereidingsruimten komen. De aanwezigheid van huisdieren is, net als de aanwezigheid van ongedierte, een boetewaardige situatie vanuit de NVWA.

  • Muizenvallen

Deze module werkt samen met de muizen- en rattenvallen die we verkopen in onze shop. de vallen geven aan of er vangst is of niet. En in de module kunt u registreren en zien wat de status is van alle vallen. kijk voor meer info op deze website naar de pagina ongedierte controle 24/7 klik hier.

 

  • Legionellabeheer:

Wij hebben een eenvoudige legionellapreventie module ontwikkeld: legionellabeheer. De module legionellabeheer en een thermometer die via bluetooth gekoppeld is aan het systeem uitgevoerd. Hierdoor hoef je alleen de thermometer onder de kraan te houden, de registratie en archivering gaan vanzelf en wordt automatisch opgeslagen. Dus voor de zorg is er ook deze oplossing in het pakket.

  • Checklijsten:

In deze module maakt u zelf de checklijsten, 

  • Glasronde:

In deze module kunt u elke controle ronde digitaliseren.

 

Mist u nog een module? 

Wij blijven ontwikkelen, dus mail ons jou idee of opmerking. Zodat we samen kunnen kijken naar de juiste oplossing.

Team Hygiënecode Online.